XXI Ogólnopolski Dzień Judaizmu
„Pokój! Pokój dalekim i bliskim” (Iz. 57,19)
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim został ustanowiony
przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu
chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu
religiami. Tegoroczne główne obchody
XXI Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce odbędą się w Warszawie od 16
do 21 stycznia b.r. Głównym nabożeństwem będzie Liturgia Słowa, sprawowana w
środę 17 stycznia w warszawskiej archikatedrze św. Jana pod przewodnictwem
kard. Kazimierza Nycza. Tego dnia rano chrześcijanie i żydzi będą też modlić
się wspólnie przy zbiorowej mogile Żydów z getta warszawskiego, znajdującej się
na cmentarzu żydowskim przy ul. Okopowej, a także w warszawskiej synagodze im.
Nożyków, gdzie odprawiona zostanie hawdala – modlitwa na zakończenie szabatu
(20 stycznia).
Od ośmiu już lat Muzeum Regionalne w Słupcy wraz z Zespołem
Szkół Ekonomicznych i Dekanalnym Duszpasterzem Młodzieży zaprasza do dialogu
chrześcijańsko-żydowskiego podczas naszych słupeckich Dni Judaizmu. Spotkanie
odbędzie się w dniu 24 stycznia b. r . o
godz.10.00 przy dawnej synagodze, na ul. Bóźniczej. Znajdziemy się w
miejscu najważniejszym dla społeczności żydowskiej. Pobożni słupeccy Żydzi
bowiem przychodzili tutaj na modlitwy w
czasie swoich świąt , ale także w szabat – święta na cześć Boga Stworzyciela i
na cześć przymierza , które zawarł Bóg z narodem Izraela.
Nie zachowały się zdjęcia, ryciny jak wyglądało wnętrze tej świątyni, które
ostało zniszczone i sprofanowane przez niemieckich okupantów w czasie II wojny
światowej. Po Zagładzie nigdy już ta świątynia nie rozbrzmiewała
śpiewem i modlitwą .
W centralnym miejscu zapewne znajdowała
się bima
– miejsce wyniesione, podwyższone, takie specjalne podium - przy którym odczytywano Torę – inaczej Święty
Zwój , Księgę Objawioną, Pięcioksiąg
zawierający: Księgę Rodzaju, Wyjścia, Kapłańską , Liczb i Powtórzonego Prawa czyli Stary Testament - zawierającą
przesłanie Boga do człowieka. Torę , w formie zwijanych pergaminów zszytych w rodały, przynoszono z
wielką czcią „ubraną” w ozdobną tkaninę ( meil ), zwieńczoną
koroną ( keter) i
przewieszoną srebrną tabliczką (tas), ozdobioną
dzwoneczkami ( rimonim) ze świętej skrzyni zwanej aron-ha-
kodesz inaczej Arki Przymierza. Znajdowała się w
ścianie wschodniej synagogi ( wskazując w sposób symboliczny kierunek na
Jerozolimę) w specjalnej szafie ołtarzowej.
Pod przewodnictwem księdza Krzysztofa
Szkopka pomodlimy się w tym miejscu
, wspominając nieobecnych mieszkańców naszego miasta i nawiązując w modlitwie do słów Izajasza: „Pokój!
Pokój dalekim i bliskim”. Następnie ok. 10.30 przejdziemy do budynku ZSE w Słupcy, gdzie poznamy obyczaje
żydowskiego wesela i skosztujemy pysznych smakołyków z kuchni żydowskiej przygotowanych
przez uczniów z klasy gastronomicznej . A potem weźmiemy udział w warsztatach
tańca żydowskiego, które poprowadzi Maria Kistowska z
Poznania.
Tradycja tańca żydowskiego związana jest
z historią narodu wybranego od samego początku czyli od czasów biblijnych. Izraelici, akompaniując na
cymbałach, cytrze, flecie, harfie, a także klaszcząc i śpiewając, ruszali do
tańca, by chwalić Boga, cieszyć się ze zwycięstwa na polu bitwy, celebrować
ważne momenty w życiu narodu, ale też etapy życia: obrzezanie, śluby, pogrzeby.
Szczególne miejsce zajmowały też tańce związane z cyklem prac agrarnych i
świętami natury. Kiedy w XVIII wieku powstaje chasydzyzm - reformowany ruch religijny Wschodniej i Środkowej
Europy - taniec stał się częścią codziennego życia . Sprawiał, że obecność Boga
stawała się prawie namacalna. Chasydzka modlitwa tańcem nie ograniczała się do
murów synagogi: przekraczała ją wraz z różnorodnymi tańcami towarzysząc życiu
rodzinnemu i społecznemu. Wśród chasydów mężczyźni i kobiety
tańczyli osobno . My natomiast zatańczymy wspólnie. Micwa tanc.
Mieszkańcy przedwojennej Słupcy - mimo oczywistych różnic - wspólnie tworzyli
rzeczywistość miasta mając wpływ na jej
rozwój gospodarczy ale także społeczny i kulturalny. Byliśmy wielokulturowi,
różnorodni, otwarci na innych. Wpisani w historię , nie zawsze mamy na nią
wpływ, ale częstokroć nasza postawa, nasze działanie, nasza wiedza o
innych może zmieniać jej bieg. Zapraszamy serdecznie na to spotkanie . Szalom
………………………………………………………………………………………………
Beata Czerniak
Muzeum Regionalne w Słupcy
facebook.com/muzeumslupca